Juicekuren

Mange mennesker kan godt lide at kickstarte en livsstilsomlægning med en kort kur, der booster hele kroppens fordøjelsessystem og ikke mindst giver følelsen af, at man gør noget konkret fra dag 1 – samtidig med, at der også viser sig nogle resultater ganske hurtigt. Der findes nemlig ikke noget mere motiverende end netop gode resultater.

Til at kickstarte din nye livsstil eller dit vægttab er juicekuren oplagt og mange kalder kuren for en slags hovedrengøring af kroppen. Men hvad går den ud på? Og hvordan bærer du dig rent praktisk ad? Det kan du læse om i denne artikel.

Hvad går juicekuren ud på?

juicekur

En juicekur kan vare alt fra 1-30 dage, men i denne artikel har vi taget udgangspunkt i en varighed på 3 dage. Det skyldes, at et kort forløb er optimalt, den første gang man prøver kræfter med juicekuren. På sigt kan en juicekur med en længere varighed sagtens være en mulighed, men det anbefales at starte med den lille kur. Både for at se, hvordan kroppen reagerer og hvordan man trives med denne type kur.

Tanken bag juicekuren er, at man ved udelukkende at indtage flydende næring i form af juice, giver tarmene og det øvrige fordøjelsessystem en form for udrensning. På den måde bliver ældre ophobede og uudnyttede næringsstoffer fjernet fra kroppen og hele systemet på den måde ”genstartet”.

Dette skulle styrke både celledannelsen, immunforsvaret og give kroppen fornyet energi, samtidig med at fedtforbrændingen øges. Som en ekstra bonus skulle huden også blive smukkere efterfølgende, håret mere glansfuldt og den generelle følelse af velvære og tilfredshed større.

Årsagen skal findes i, at mennesket grundlæggende set altid har været gennem perioder med et lille fødeindtag – lige fra de første mennesker udviklede sig for millioner af år siden. Nogle dage var der held nok til at nedlægge et byttedyr eller samle mad nok til hele flokken, andre dage var der ikke. Kroppen var således vant til konstant at omstille både forbrændingen og lagringen af energi i takt med tilgængeligheden af mad.

Det er derfor nærliggende at tænke, at mennesket stadig biologisk set skulle fungere på samme måde i dag som dengang – også selvom vi i dag lever på en helt anden måde.

Tanken om at kroppen stadig har brug for perioder, hvor den får fordøjelsesmæssig ro og mulighed for at restituere, danner i øvrigt grundlag for teorien bag en lang række forskellige fastekure og livsstilsændringer. Det samme gør sig gældende for juicekuren. Forskellen på de øvrige kure og juicekuren er dog, at sidstnævnte er tænkt som en kort, enkeltstående kur og ikke en livsstil.

Der findes flere forskellige måder at gennemføre juicekuren på:

Den oprindelige metode hvor du selv laver dine juicer ud fra forskellige opskrifter.

De mere praktiske juicekure, hvor du kan finde komplette pakker med færdiglavede juicer, der er specialudviklede til netop juicekuren og som er suppleret med øvrige tilskud, som f.eks. aloe vera, kokosvand og proteinvand.

Fælles for begge typer juicekure er, at de bygger på det samme princip som beskrevet ovenfor samt har en vis grad af kalorierestriktion. Sidstnævnte sørger for, at kroppen indtager mindre energi end den forbrænder – noget, der er den sikre vej mod et vægttab over tid uanset hvilken kur, man sværger til.

Hvilken juicekur, du skal vælge, afhænger mest af dit temperament.

Mange vælger de færdiglavede juicekure, fordi det er nemt og man mentalt i forvejen kan blive udfordret, når man ikke må indtage andet end væske i 3 døgn.

Andre vælger de hjemmelavede, fordi de således selv kan styre graden af eksempelvis økologi eller har mulighed for at kontrollere oprindelseslandene fra de forskellige frugter og grøntsager, der skal bruges til juicerne.

Juicekurens faser

Afhængigt af om du vælger selv at tilberede dine juicer, og følge den traditionelle kur, eller købe en færdig pakke, er der forskel på, hvordan juicekuren skal gennemføres.

Færdig juicekur

hjemmelavet juice

Med en færdig juicekur er hver juiceflaske påført et tal, så du ved, hvilken du skal indtage hvornår og i hvilken rækkefølge.

Det er nemt at gå til og du behøver således ikke tænke nærmere over, hvornår du drikker hvad. Bortset fra, at du naturligvis skal fordele juicerne jævnt henover dagen. De fleste juicekure består af 7 daglige flasker, hvoraf de 4 er juice og resten er tilskud som kokosvand, mandelmælk eller aloe vera.

Hjemmelavet juicekur

appelsinerLaver du selv din juice, skelnes der mellem de 3 dage, som juicekuren varer. Juicekuren består i dette tilfælde af 4 daglige juicer, der skal indtages.

På dag 1 og dag 3 drikker du nøjagtigt de samme juicer – men på dag 2 skifter du én af juicerne ud med en mere protein- og kulhydratholdig juice til aftensmad.

Det skyldes, at du ifølge den hjemmelavede juicekur, skal træne let på dag 2. Derfor skal kroppen også have tilført en smule ekstra energi og protein efterfølgende for at kunne restituere optimalt.

Regler under juicekuren

For at kroppen kan opnå den udrensning, der er målet med juicekuren, må du under ingen omstændigheder indtage andet mad end netop juicerne eller de andre tilskud, der måtte følge med til din valgte juicekur-pakke.

På den måde giver du kroppen et afbræk fra blandt andet både kemikalier, farvestoffer, tilsætningsstoffer, kød og koffein.

Skulle du blive ekstraordinært sulten og smådårlig undervejs, er det dog OK at snuppe en enkelt gulerod, et stykke selleri eller frugt.

Fordelen ved de færdige pakker er, at du er sikker på, du får præcis de næringsstoffer, du har brug for – i forhold til at opnå de bedste resultater. Derfor behøver du heller ikke spekulere på, om du får næring nok. Det gør du. Også selvom du måske føler sult.

Du må i øvrigt drikke alt det vand og urtete, du vil. Og hellere for meget end for lidt, da udrensningen ellers kan medføre svage tegn på dehydrering.

Sodavand, proteindrikke, alkohol, traditionel kartonjuice og mejeriprodukter (udover dem, der indgår i de eventuelle hjemmelavede juicer) er strengt forbudt.

Hvad må du spise, når du er på juicekur?

grøntsagsjuiceHvis juicekuren er af den slags, hvor du selv laver din juice, kan du finde opskrifter på forskellige varianter online. Du kan også hente komplette indkøbslister.

Ikke overraskende er det primært frugt og grønt, der optræder på disse lister kombineret med mejeriprodukter som tilfører protein, olier der bidrager med sunde fedtstoffer og forskellige smagsgivere som krydderurter og lakridsrod.

Det er udelukkende disse fødevarer, der må indtages så længe juicekuren står på – og ideelt set kun i flydende form. Det betyder, at alle ingredienser skal blendes indtil samtlige klumper er opløst, før de indtages.

Ovenstående lyder måske en smule forvirrende, eftersom det således nærmere bliver en smoothie end en decideret juice. Ikke desto mindre er det metoden, når du benytter den hjemmelavede juicekur.

De færdige juicekure er derimod regulære juicer, hvor også fibrene fra frugtkødet og grøntsagerne er skilt fra. Dette opvejes dog til en vis grad af de ekstratilskud, som disse juicekure også består af.

Et eksempel på en hjemmelavet juice til morgenmad kunne være:

  • 150 gram bær efter smag
  • 1,5 dl æblemost af den ufiltrerede slags
  • 1,5 dl friskpresset appelsinsaft. (Har du ikke en såkaldt juicer, kan du benytte en citronpresser)
  • 2 dl. sødmælksyoghurt 3,5% (Det er vigtigt, du ikke vælger en light version, da indholdet af sukker er lavest i de fede mælkeprodukter, og kroppen desuden har brug for fedt til de nye celledannelser).
  • Kornene fra ¼ stang vanilje

Denne juice er også et godt morgenmadsvalg fremadrettet, når juicekuren er slut. På den måde kan du spare nogle kalorier, samtidig med at du starter dagen med et energiboost fra frugt og bær.

Fordele og ulemper ved kuren

Den største fordel ved juicekuren er, at den er relativt hurtigt overstået, men samtidig giver hurtige resultater. Derudover kan selve følelsen af at man handler aktivt og endda foretager sig noget lettere drastisk, betyde rigtig meget mentalt.

Både i forhold til et eventuelt senere vægttabsprojekt og for dem, der blot har brug for at tabe nogle få kilo op til eksempelvis en særlig begivenhed. Det samme gælder, hvis juicekuren gennemføres med det formål at få en grundig udrensning af kroppen. Alene tanken om alt det sunde, man gør for sin krop, kan nemlig få følelsen af øget energi til at stige med flere grader.

Derudover får du en masse frugt og grønt og dermed også de vigtige og sunde næringsstoffer herfra. Endda i nogle ret store mængder i forhold til, hvad du måske er vant til. Samtidig lærer du også din krops sult- og spisemønster bedre at kende, når du periodevist faster.

I en hverdag hvor de fleste er vant til at spise til faste tidspunkter jævnt fordelt over dagen, glemmer man nemlig nemt at mærke efter, om man overhovedet er sulten. Man lytter heller ikke til, hvad kroppen har brug for.

Juicekuren hjælper i processen med at nå tilbage til sit naturlige spisemønster og dermed lære sig selv at spise mere bevidst. Noget som kan være en fantastisk hjælp fremadrettet, hvis planen er en efterfølgende livsstilsændring.

Ulemperne er dog også til at få øje på. Det store indtag af frugt, grønt og væske vil medføre mange ture til toilettet af både den ene og den anden slags. Det er ganske enkelt en del af udrensningen. Du bør derfor planlægge din juicekur, så den harmonerer med, at du kan komme på toilettet, når du har behovet. Noget der i øvrigt kan opstå ret akut.

De mange afføringer kan også påvirke den naturlige tarmflora, så denne kan blive både delvist eller helt ødelagt under en udrensningskur. Tarmfloraen har blandt andet stor indflydelse på immunforsvaret og den efterfølgende evne til at optage næringsstoffer. Den kan sagtens genopbygges, men det mest optimale er naturligvis at bevare den.

Derudover er proteinindtaget meget lavt, også i de færdige juicekur-pakker, på trods af at flere af disse indeholder proteintilskud. Den lave tilførsel af protein er noget, der kan påvirke muskelmassen.

I så kort en periode som juicekuren varer, er det dog næppe et problem, hvis du blot har et moderat fysisk aktivitetsniveau. Men træner du muskelopbyggende, kan du forvente at muskelmassedannelsen bliver påvirket midlertidigt. Du risikerer også, at nogle af de kilo, du taber på juicekuren, slet ikke er det uønskede fedt, men i stedet netop muskelmasse. Det skyldes blandt andet, at fedtforbrændingen også midlertidigt kan blive negativt påvirket. Især ved længerevarende juicekure.

Sidst men ikke mindst, kan juicekuren være dyr at gennemføre – uanset om du vælger at købe en færdiglavet juicepakke eller lave dine juicer selv. Som modtræk kan dog hævdes, at junkfood, snacks og slik også er dyrt samt at udgifterne alligevel må anses som begrænsede, når kuren er af kortere varighed.

Er der bivirkninger ved juicekuren?

De mest almindelige bivirkninger i forbindelse med juicekuren er de naturlige ting, der følger med, når maven knurrer eller kroppen mangler energi fra føden: Hovedpine, irritabilitet og kvalme.

Nogle fortæller dog, at de ikke føler sult eller oplever generelle gener under juicekuren, mens andre kæmper med trangen til mad. Hvilken gruppe du tilhører, kan du kun finde ud af ved at prøve dig frem.

Mange bliver også meget trætte. Ikke kun fordi mængden af energi som kroppen bliver tilført er så lav, men også fordi det mentalt kan være hårdt gennemgå en kur af denne type. Hele ens tankevirksomhed drejer sig om juicekuren og at modstå trangen til fast føde. Dette kan i sig selv virke drænende, rent energimæssigt.

Derudover sover mange også dårligt, imens kuren står på. Især fordi juicekuren som nævnt kan betyde mange besøg på toilettet, også om natten, og som følge deraf mange opvågninger.

Hvilke kosttilskud kan du supplere med?

I forbindelse med juicekuren behøver du ikke indtage hverken kosttilskud eller næringstilskud. Det kan dog være en god idé at indtage mælkesyrebakterier som Symbioflor, Paraghurt og NDS Probiotic for at begrænse juicekurens negative effekt på tarmfloraen.

På den måde hjælper du dig selv på den bedst tænkelige måde til en normal tarmfunktion, når juicekuren er overstået.

Undervejs kan du også indtage aloe vera gel, som kan hjælpe tarmen med at optage næringsstofferne. I nogle færdige juicekure er aloe vera gel i øvrigt en del af den samlede pakke.

Derudover kan hele udrensningsprocessen bakkes yderligere op, hvis du samtidig indtager Chlorella.

Chlorella er en algetype, der kan styrke immunforsvaret og samtidig virker afgiftende på kroppen. Det fås både som pulver og tabletter. Især førstnævnte er oplagt til juicekuren, fordi det blot kan blandes i selve juicen.

Selvom det kan være fristende at benytte proteinpulver i dine hjemmelavede juicer for at begrænse tabet af muskelmasse, bør du dog lade være, hvis du ønsker fuld effekt af juicekuren. Ekstra protein, end det allerede integrerede, kan nemlig påvirke det samlede resultat, både hvad angår vægttab og udrensning.

Derudover indeholder proteinpulver også oftest enten sukker eller kunstige sødestoffer, som begge dele er noget, der modarbejder kroppens udrensningsproces.

5 gode råd til juicekuren

  • Forbered dig til juicekuren ved at fjerne sukkerholdige fødevarer, alkohol, mejeriprodukter og kød samt ved at spise masser af grøntsager i ugerne op til kurens start. Det gør overgangen til kuren og dagene med juice meget nemmere at gennemføre.
  • Planlæg juicekuren, så den ikke falder sammen med dage, hvor du har vigtige aftaler eller generelt har travlt. Kuren kræver mentalt overskud, også selvom den ikke varer mere end nogle dage.
  • Hvis du får lyst til noget lækkert, hvilket de fleste gør på et tidspunkt, kan du fryse en enkelt af dine juices ned og spise den som en is, i stedet for at drikke den. Det ændrer intet på effekten af juicekuren, men giver en fornemmelse af fast føde.
  • Hvis du selv laver din juice, behøver du ikke udelukkende benytte frisk frugt og grønt. Frosne frugter og grøntsager kan også bruges, så længe de er i ren form og ikke tilsat hverken ekstra vand, salt eller sukker. Faktisk indeholder de ofte flere vitaminer end de friske, fordi de er frosset direkte efter høsten. Husk blot, at alle frosne bær kan overføre norovirus, der kan give diarré. Normalt kan problemet løses ved en kogning, men juicekuren benytter sig ikke af tilberedte frugter og grøntsager. Har du brug for bær, bør du derfor vælge de friske.
  • Bliver sulten for stor, så afled dig selv med en aktivitet, du godt kan lide. Meget sult eksisterer kun mentalt i kraft af, at din hjerne fortæller dig, du har lyst til mad. Juicekuren sørger for, du får næring og ikke kommer til skade fysisk undervejs på trods af det lave energiindtag. Sulten er derfor i princippet noget, du kan bekæmpe ved tankens kraft.
  • Drik masser af vand og hav altid fyldte flasker stående klar i køleskabet. Iskoldt vand kan også tage toppen af trangen til at spise. At sutte på en isterning kan også snyde hjernen til at tro, den har fået mad – så fyld gerne fryseren op.

Juicekuren og træning

Med det relativt strikse kalorieindtag under juicekuren, er intensiv træning ikke en god idé. Både fordi du sandsynligvis ikke har energien til det og fordi den ekstra aktivitet vil øge sultfornemmelsen og det fysiske behov for mad.

På den hjemmelavede juicekur anbefales det dog at træne let på 2. dagen. På den færdiglavede juicekur kan du træne let i takt med, hvad du har energi og lyst til.

Med let træning menes langsom lavintensiv træning eller konditionstræning af kort varighed –  og altså ikke kalorieforbrændende aktiviteter som lange, intensive ture på crossmaskinen eller længere løbeture.

Let træning kunne f.eks. være en halv time i fitnesscenteret med eksempelvis bænkpres, squats og maveøvelser eller en mindre gåtur eller lille løbetur.

Da juicekuren strækker sig over kort tid, kan det dog sagtens forsvares, at du holder pause i de få dage juicekuren varer. Også selvom du har et fast træningsprogram, du normalt følger.

Forventet vægttab med juicekuren

forventet vægttab på juicekurHvis målet med juicekuren er et vægttab, er det vigtigt at gøre sig klart, at man ikke nødvendigvis kun taber fedtmasse, men også risikerer at miste en del væske samt noget muskelmasse.

Det betyder, at selve vægttabet efter endt juicekur kan snyde en smule og vægten derfor stige igen over de efterfølgende dage, når væskebalancen bliver genoprettet.

Hvis du vil have en reel indikator på, hvor meget fedt, du har tabt dig, kan en vejning på en særlig badevægt, der også kan måle fedtprocent, anbefales. De kan købes her. De fleste fitnesscentre har også denne type badevægte til rådighed.

Du kan med 3 dages juicekur tabe gennemsnitligt 3 kilo. Nogen taber sig mindre, andre mere. Holder du juicekuren i en uge, kan et vægttab nå op på gennemsnitligt 5 kilo.

Her er altså tale om en kur, der virkelig giver resultater og dermed kan motivere til et yderligere vægttab.

De fleste opnår i øvrigt også en fladere mave, uanset hvor mange kilo, der er tabt. Det skyldes både, at maven er tom og at oppustetheden efter en udrensningskur ofte er mindsket. Rent visuelt vil mange derfor også kunne se en forskel, endda allerede på kurens første dag.

Er juicekuren for alle?

Juicekuren anbefales ikke til gravide eller ammende, da det er vigtigt for begge grupper af personer at tilføre kroppen flere næringsstoffer end normalt. Restriktionerne i juicekuren medfører netop en nedsættelse i dette indtag og denne type kur bør derfor undgås.

Som diabetiker er juicekuren heller ikke anbefalelsesværdig på grund af de store udsving i blodsukkeret og det store sukkerindhold i frugterne. Juicekuren kan også have negative følgevirkninger i forbindelse med andre hormonelle forstyrrelser eller stofskiftesygdomme.

Er du i tvivl, om juicekuren kan harmonere med din fysiske sundhedstilstand, anbefaler vi at du kontakter din læge.

Hvor lang tid må jeg fortsætte juicekuren?

Juicekuren er tænkt som en kort slankekur og længden heraf bør således også holdes på et minimum. Er det første gang, du prøver juicekuren, er den korte variant på 3 dage, som nævnt i starten af artiklen, et godt valg.

Har du tidligere benyttet juicekuren, kan du næste gang prøve kræfter med 6 dage.

Mange færdige juicekure sælges med helt op til 30 dages varighed. Dette er dog en meget lang periode, og selvom det ikke er livstruende eller decideret ødelæggende for kroppen at faste i en periode, advarer flere eksperter mod at følge juicekuren i mere end en uge ad gangen. Kroppen vil nemlig på sigt komme til at mangle basale næringsstoffer, som især animalsk protein, der ikke kan tilføres kroppen gennem frugt eller grøntsager.

Der er dog bred uenighed omkring, hvad en ansvarlig længde af juicekuren er. Især fordi mange er af den holdning, at den midlertidige mangel på næringsstoffer opvejes af de mange fordele, en udrensningskur antageligvis medfører. Andre mener derimod, at lange perioder med juicekuren blot sætter kroppens forbrænding ned, hvormed vægttabet vil gå mere og mere i stå, jo længere man når hen i kuren.

Der er dog ingen tvivl om, at juicekuren er en slags ”førstehjælpskur” til dem, der har brug for at tabe få kilo hurtigt eller mangler en kickstart af et efterfølgende vægttab.

Efterfølgende kan en enkelt juice eller to fra juicekuren dog integreres i en sund livsstil. Enten som erstatning for et enkelt dagligt måltid eller som fødeindtag på fastedagene i andre slankekure som 5:2 kuren.

Er kuren nem at overholde?

Det vigtigste element i juicekuren er standhaftighed. Nogen kan nemt tilpasse sig og holde sig på måtten, mens andre vil have sværere ved det. Det er derfor individuelt, hvor nem juicekuren er at overholde.

Der er dog nogle ting, der gør det nemmere. God forberedelse med eksempelvis begrænset sukkerindtag i ugerne optil og små tilløb ved at skifte et enkelt måltid dagligt ud med juice, gør overgangen lettere.

De færdige juicekure med præcise guides i forhold til, hvornår man skal indtage hvad, øger også succesraten for de fleste. Det skyldes, at det bliver mindre besværligt – og en smule sjovere, fordi tingene er sat i system. Mange juicepakker fører i øvrigt et strejf af luksus med sig, som også kan gøre kuren nemmere at komme igennem

Kritik af juicekuren

Juicekuren er en af de kure, der får en del kritik med på vejen.

Det helt centrale kritikpunkt er, at der ikke foreligger nogen dokumentation for, at der rent faktisk sker en udrensning i kroppen, som ikke ville ske alligevel. Kroppen udrenser nemlig dagligt og kontinuerligt affaldsstoffer under alle omstændigheder. Der er derfor ikke evidens for, at der på en juicekur sker en større udrensning, end hvis man i stedet blot øgede sit indtag af almindeligt postevand.

Under alle omstændigheder vil juicerne desuden også tilføre kroppen ekstra potentiel skadelig kemi gennem de sprøjtemidler og de gødningsrester, der vil sidde i både de konventionelle og ikke-økologiske frugter og grøntsager, der anvendes til juicekuren. En decideret ”ren” krop efterfølgende, opnår man derfor ikke, selvom mange juicekure antyder noget i dén retning.

Juicekuren frikendes dog for at være skadelig for kroppen, så længe den udelukkende benyttes sparsomt og i korte perioder.

I forhold til vægttab rettes der også kritik mod, at det slet ikke er den problematiske fedtmasse, der tæres på, men i stedet kroppens væskedepoter og muskelmasse. Således kan et vægttab ved hjælp af juicekuren synes ligegyldigt, set fra et sundhedsmæssigt perspektiv.

Samtidig er det dog vigtigt at bemærke, at man naturligvis ikke bør underkende det mentale aspekt i forhold til den motivation til et efterfølgende vægttab, de tabte kilo kan medføre. Kuren kan derfor indirekte have en positiv effekt på vægttabet i den store sammenhæng. Noget de fleste eksperter på kostområdet også bakker op omkring.

Andre lignende slankekure

Det fastelignende aspekt i juicekuren minder om fastedagene på 5:2 kuren og er da også en oplagt kickstart til netop en fastekur. Kender du ikke principperne i 5:2 kuren kan du læse mere om den populære livsstil her.

Derudover minder juicekuren om suppekuren, der også er kendt som 7-dages-kuren. Her indtager man også i en kortere periode væske i form af suppe, tilberedt efter en særlig opskrift, i et fast mønster.

7-dages-kuren kombinerer dog suppen med andre fødevarer, efterhånden som suppekuren skrider frem og kan derfor være nemmere at komme igennem end en uges juicekur.

Derudover minder juicekuren, i forhold til vægttab, om Nupo kuren, som i stedet for juice består af shakes eller supper, der fremstilles af pulver og vand, som man selv blander op.

Forskellen er dog, at Nupo kuren ikke udrenser eller detoxer og at den samtidig indeholder alle vigtige næringsstoffer, på trods af det lave kalorie- og fødeindtag.