5:2 kuren(22 minutter)

De seneste år er 5:2 kuren blevet mere og mere populær, fordi den er nem at følge og ikke er omfattet af en lang række restriktioner i forhold til, hvilke madvarer du må spise. Det gør 5:2 kuren til en kur, der er nem at overholde og let at leve med – selv i længere tid. Men hvordan kommer du i gang? Og hvad skal du være opmærksom på? Læs alt omkring 5:2 her.

Hvad går 5:2 kuren ud på?

Kernen i 5:2 kuren skal findes i menneskets måde at leve på igennem tusindvis af år og tanken om, at menneskets biologi logisk set må være den samme i dag, som i tidernes morgen.

For 13.000 år siden var mennesket et jægerfolk, som levede af dét, de kunne finde i naturen eller nedlægge gennem jagt. Det betød også, at tilførslen af mad ikke var så regelmæssig, som den er i dag: Nogle dage var der masser af mad og andre dage, måtte flokken nøjes med et mere sparsomt fødeindtag eller måske endda helt undvære.

Dagene med et minimalt energiindtag gav biologisk set kroppen en vis restitutionstid. Dengang som i dag, foregår der konstant en lang række processer i kroppen på én gang, men ved at faste og give fordøjelsen ro, frigives der energi til nogle af de andre kropsmæssige fysiske og kemiske reaktioner. Herunder bl.a. reparation og gendannelse af kroppens celler samt hormonproduktionen.

Med afsæt i, at menneskekroppen i dag fungerer nøjagtigt som dengang, er målet med 5:2 kuren at kroppen slipper for konstant at skulle bruge energi på at fordøje og udvinde næringsstoffer fra føden og i stedet vedligeholder sig selv på den mest optimale måde.