4 måder at få mere bevægelse i dagligdagen

Livet er travlt, og det kan være svært at gøre træning til en del af dagen, især hvis du tænker på det som noget, der kræver specielt tøj, udstyr eller en tur i træningscentret.

Men det er besværet værd. Forskning viser, at regelmæssig fysisk aktivitet kan lette følelser af stress, depression eller angst, beskytte dig mod alt fra fedme til Alzheimers, samtidig med at gøre dig lykkeligere. Og sandheden er, at det slet ikke behøver at være så svært.

Foretag blot et par enkelte ændringer i dagligdagen – på vej til supermarkedet for at handle ind, på arbejdspladsen, eller i eftermiddagstimerne ude i haven, så er du i bedre form om et par uger. Her er fire nyttige tips til at få mere bevægelse i dagligdagen.

Tag trapperne

Enkel og alligevel så let at undgå.

Det er let at rationalisere væk ved at tage elevatoren – eller stå til højre på rulletrappen – fordi du har haft en lang dag, har en tung taske, eller du tænker, at det alligevel brænder så få som ingen kalorier.

Med det går glip af pointen. Der er bevis for, at selv minimale mængder modstandstræning kan øge din krops niveauer af et stof kalde GLUT4, som tilskynder kalorier fra mad til at blive opbevaret i muskelceller snarere end som kropsfedt. Så selv et minut, der marcherer op ad en trappe, hjælper.

Tag cyklen

Hag du et par ærinder at løbe i byen eller har du ekstra god tid og overskud om morgenen?

Sæt en kurv på din cykel, eller smid en rygsæk på, og spar noget benzin eller en busbillet ved at tage cyklen til supermarkedet, posthuset, og arbejdet. Fordelene ved at cykle er næsten så uendelige som de landeveje, du kunne udforske.

Cykling forbedrer mental velvære, styrker immunsystemet, mindsker hjertesygdomme og kræftrisiko, og fremmer vægttab og muskeldannelse. Undersøgelser viser, at folk der cykler regelmæssigt, har bedre lungesundhed og navigationsfærdigheder.

Bonusfordel: cykling er miljøvenligt og du undgår at skulle kæmpe for en parkeringsplads i overfyldte områder.

Lav havearbejde

Fordelene ved havearbejde går langt ud over at oprette forbindelse til naturen og skabe en smuk have.

Havearbejde vurderes nemlig som motion, og kan forbrænde op til 300 kalorier på kun 30-45 minutter. Rutinemæssige vedligeholdelsesaktiviteter, såsom at rive, luge og trimme, engagerer flere muskelgrupper på én gang og forbedrer dit samlede konditionsniveau.

Forskning viser at havearbejde hjælper på stresshormonet kortisol og har en positiv effekt på vores mentale sundhed.

PS: Er der ikke mere arbejde at gøre i haven, kan du jo hoppe på trampolinen i haven. Dette er ikke bare fremragende motion, men styrker samtidig hele din mave-lænd region.

Hold dine møder gående

At holde et møde betyder ikke nødvendigvis, at det skal holdes siddende. Foreslå at have dine møder gående og skift tempoet på din arbejdsplads ved at bryde ud af konferencelokalet og afholde walking and talking møder i stedet for de sædvanlige stillesiddende møder. Du vil hurtigt se hvordan det øger produktiviteten, forbedre tidsstyring, mental præstation, evne til at overholde deadlines, og hjælper med at være mere fokuseret. Det er yderligere bevist, at skiftende miljøer i naturen inspirerer til nye ideer og øger kreativiteten på arbejdspladsen.