Søvnens indflydelse i din slankekur

Hvis du prøver at tabe dig, men vægten ikke går den rigtige retning, kan du overveje at se på dine søvnvaner. Folk giver ofte al den nødvendige opmærksomhed og mere til en ordentlig kost og træning, mens de forsømmer det faktum, at det er lige så vigtigt at få den nødvendige mængde søvn når det kommer til vægttab og godt helbred. Forskning har nemlig vist, at manglende søvn kan medføre en højere kropsfedt og øget risiko for fedme.

Mangel på søvn øger appetitten

Mange mennesker tror, at sult er relateret til viljestyrke og at lære, at kontrollere rumlen fra maven – men det er forkert. Sult styres nemlig af to hormoner: leptin og ghrelin.

Leptin er et hormon, der produceres i dine fedtceller. Jo mindre leptin du producerer, jo mere føles din mave tom. Jo mere ghrelin du producerer, jo mere stimulerer du sult, samtidig med at du reducerer antallet af kalorier, du forbrænder og øger mængden af fedt, du lagrer.

Med andre ord skal du kontrollere leptin og ghrelin for at tabe dig med succes, men søvnmangel gør det næsten umuligt. Forskning viser nemlig, at mindre end 6 timers søvn udløser det område af din hjerne, der øger dit behov for mad, mens det svækker leptin og stimulerer ghrelin.

Når du ikke sover nok, stiger dine kortisolniveauer. Dette er stresshormonet, der ofte er forbundet med fedtforøgelse. Kortisol aktiverer også belønningscentre i din hjerne, der får dig til at hige efter mad. Samtidig får søvntabet din krop til at producere mere ghrelin.

En kombination af høj ghrelin og kortisol lukker de områder af din hjerne, der efterlader dig til at føle dig mæt efter et måltid, hvilket betyder, at du altid føler dig sulten – selv efter et stort måltid.

… Og trangen til mad med højt kalorieindhold

Mangel på søvn skubber dig også i retning af de fødevarer, du ved, du bør undgå. Undersøgelser viser nemlig, at blot en enkel nat med søvnmangel kan være nok til at forringe aktiviteten i din frontal lap, som styrer kompleks beslutningstagning.

Det viser sig, at søvnmangel er lidt som at være fuld.

Du har bare ikke den mentale klarhed til at træffe gode komplekse beslutninger, særligt med hensyn til de fødevarer, du spiser – eller fødevarer, du vil undgå. Det gør det ikke bedre, at når du er overtræt, har du også øget aktivitet i hjernens belønningsregion kaldet amygdala.

Dette er grunden til, at søvnløshed ødelægger alle diæter; tænk på amygdala som en sindskontrol – det får dig til at hige efter mad med højt kalorieindhold. Normalt kan du muligvis bekæmpe dette ønske, men fordi din insula (et andet område af din hjerne) er svækket på grund af søvnmangel, har du problemer med at bekæmpe trangen og er mere tilbøjelig til at forkæle dig med alle de forkerte fødevarer.

Sagens kerne er, at ikke tilstrækkelig søvn betyder, at du altid er sulten, rækker ud efter større portioner og ønsker enhver slags mad, der ikke nødvendigvis hjælper dig i retning af dit ønskede vægttab.

Har du problemer med at falde i søvn eller sove godt om natten? Så kan du finde gode tips og tricks til en fredfyldt søvn på denne side.